Frică sau anxietate?

Frica și anxietatea, două sentimente diferite

Știm cu toții că, în general, fricile creeaza anxietate, că fricile devin patologice iar când au devenit așa, nu reprezintă o etapa a procesului normal de dezvoltare a copilului, sau sunt asociate cu comportamente de coping dezadaptative în copilaria mijlocie și mai apoi în adolescență.

Anxietatea este caracterizată printr-un sentiment de insecuritate de neliniște față de un pericol anticipat, în timp ce frica este un răspuns emoțional față de un pericol concret și real.

Atunci când, anxietatea nu este conștintizată poate lua forma unor simptome exclusiv fizice și din această cauză, cei afectați pot ajunge să creadă că suferă de o afecțiune organică.

Fricile și îngrijorările sunt omniprezente în rândul copiilor și adolescenților. Nu toate fricile sunt patologice dar nu sunt rare.

Debutul acestora se afla în copilărie la copiii cu vârste mai mari, aceste frici sunt considerate un indicator fidel al anxietății patologice.
Spre exemplu, atunci când fobia de separare, fobia socială, fobia de întuneric și alte fobii specifice sunt întâlnite la copiii mai mari putem lua în seama acel indicator al anxietății patologice, în timp ce aceste fobii sunt normale la copii cu vârsta foarte mica și vârsta preșcolară.
Așadar, cu ajutorul instrumentului psihometric Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC) și etaloane de vârsta și gen vom putea diferenția anxietatea normala de cea patologică.

Ce evaluează Multidimensional Anxiety Scale for Children (MASC)?

  • simptome fizice – tensiunea și simptomele somatice
  • evitare a lezării – perfecționism și coping anxios
  • anxietatea socială – frici de umilire și de performanța
  • anxietatea de separare/panica
  • anxietatea totala

Prin urmare părinții își pot da seama dacă copilul are un nivel ridicat al anxietății și ce este de făcut în astfel de situații.

Margareta Toma
Psiholog clinician/Psihoterapeut

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *